Ons Flow Onderzoek

Voor de toekomstige generaties verzamelen en doen wij zelf onderzoek naar flow

TOOLS FOR FINDING FLOW

WAT IS FLOW?

Mocht je meer over flow willen leren en weten wat flow is, dan kun je nu onze gratis introductie cursus over flow doen. Deze cursus bevat meer dan 50 jaar flow onderzoek.

The PATHWAY TO FLOW™
(De weg naar flow)

The Pathway to Flow™ is een uitgebreid getest systeem met zes flow principes die je helpen flow te vinden. De zes flow principes zijn gebaseerd op psychologisch en fysiologisch evidence-based onderzoek; en het maakt gebruikt van de nieuwste bewezen technieken.

Elk principe omvat een aantal praktische flow-skills en theoretische onderbouwing. Zodra je de flow-skills vanuit elk principe beter begrijpt en kunt inzetten, zul je beter in staat zijn om flow te creëren.

De eerste drie principes vormen de Flow Mindset; een autotelische benadering die het makkelijker maakt om flow te vinden. Met de drie andere principes wordt het mogelijk om jezelf te reguleren voorafgaand en tijdens de activiteit.

Met de flow principes kun je vervolgens een flow ritueel creëren waarmee je in flow geraakt, in blijft en in terug te komt als je eruit bent geraakt.

Wil je meer inzicht in The Pathway to Flow?

Schrijf je dan in voor onze introductiecursus - De Flow Certificate cursus.

The Flow Model™

The Flow Model™ is ontworpen om je te helpen bepalen - met betrekking tot je eigen innerlijke ervaring - waar jij je bevindt in relatie tot flow.

Het idee achter het Flow Model is om jezelf in de gele Flow Zone te plaatsen. Door je bewust te worden van hoe ver je verwijderd bent van de gele flow zone, kun je vervolgens de juist interventie plegen om jezelf weer dichter naar flow te brengen.

Onderzoek jij Flow?

Wij zijn altijd op zoek naar mensen die onderzoek doen naar flow. Graag geven wij jou een podium om de resultaten te delen.

Neem a.u.b. contact met ons op.

Word lid van ons onderzoeksteam

Scientific Signature to FLow™

The Scientific Signature to Flow brengt meer dan 50 jaar flow onderzoek samen om de flowervaring beter te begrijpen.

Wilt u kennismaken met onze Flow Fellows en hun onderzoek?

De 9 Dimensies van flow

1. Relatie vaardigheid en uitdaging

Flow verschijnt op de grens tussen verveling en angst, wanneer de uitdaging precies (of net iets erboven) in evenwicht is met iemands vermogen tot handelen. Is deze relatie niet in evenwicht, dan zal iemand zich vervelen, of angstig zijn

2. Samenkomen van actie en bewustzijn

Vaak denken we aan zaken die al gebeurd zijn, nog moeten gebeuren, aan een ander moment op een andere plaats. In flow zijn we volledig geabsorbeerd in het moment en gebeurt alles automatisch en zonder bewust na te denken.

3. Duidelijke doelen

In alledaagse situaties zijn er tegenstrijdige eisen en is het vaak onduidelijk waar onze aandacht naar toe moet gaan. In flow hebben we een duidelijk doel en weten we wat ons te doen staat. Om helemaal op te kunnen gaan in een activiteit is het essentieel dat iemand een helder doel heeft.

4. Eenduidige feedback

Directe en real-time feedback is continue aanwezig zodat we in staat zijn constant aanpassingen te doen waarop de situatie vraagt.

5. Concentratie op de Taak

In uiterste concentratie is er geen ruimte in het bewustzijn om irrelevante informatie te verwerken. Men maakt gebruik van één informatiestroom van het bewustzijn, dat zoveel energie vraagt, dat er geen plaats is voor andere informatiestromen.

6. Gevoel van controle

Een gevoel van controle kan ontstaan, als men bereid is de veiligheid van beschermende maatregelen op te geven. Pas wanneer de uitkomst twijfelachtig is, en men in staat is die uitkomst op zijn eigen manier te beïnvloeden, kan iemand echt weten of hij de situatie meester is.

7. Ego-reductie

Vaak spendeert ons ego veel mentale energie in het monitoren over hoe we op andere overkomen. In flow gaan we dermate op in de activiteit dat er geen ruimte bestaat om ons zorgen te maken over ons ego.

8. Transformatie van Tijd

In flow zijn we ons niet meer bewust van de tijd. Hierdoor kan het lijken alsof de tijd enorm snel verloopt, maar kan Flow de tijd ook enorm vertragen.

9. Autotelische ervaring

De term autotelisch is ontleend aan twee Griekse woorden: auto (zelf) en telos (doel), zelfdoelers dus. Bij een autotelische activiteit richt men de aandacht op de activiteit zelf, terwijl men bij een niet autotelische activiteit gericht is op het resultaat.


In één van de grootste psychologische onderzoeken ooit, verspreidt over twintig jaar, concludeerde Mihalyi Csikszentimihalyi dat wanneer mensen zich het beste voelden of het beste presteerden, zij in een staat van Flow waren.

Zo onderzocht hij bergbeklimmers, chirurgen, jazz muzikanten, kunstenaars, Navaho schaapherders, Italiaanse boeren, Nobelprijs winnaars, Japanse motorrijders, fabrieksarbeiders in Detroit, topsporters en vele anderen.

Csikszentmihalyi kwam tot de conclusie dat mensen die een diep gevoel van vreugde ervaren, in welke context dan ook, die ervaring beschrijven in termen die sterk op elkaar lijken. Ongeacht leeftijd, geslacht, cultuur of opleiding schetsen ze allemaal dezelfde mentale toestand.

Waar ze op dat moment mee bezig zijn loopt sterk uiteen – ze kunnen aan het werken, hardlopen, schaken of aan het opereren zijn – maar wat ze voelen is opvallend gelijk. Voor deze optimale ervaring wordt de term flow gebruikt.

Csikszentimihalyi onderzoekt flow tot op de dag van vandaag nog steeds, en een groot deel van zijn originele onderzoek vind je in zijn welbekende boek; Flow, de psychologie van de optimale ervaring.

“Optimal experience is something that you make happen.”
Mihalyi Csikszentmihalyi
meer informatie
Eén bron voor alles over flow.

Blog

Het geheim achter topprestaties
Lees

Video

Mihaly Csikszentmihalyi - De grootvader van flow
Bekijk

Podcast

Balans tussen lichaam en brein met Cara Bradley
Luister

Case Studies

Ontmoet Peter Murphy
Lees